Funkcjonalność Odoo 10.0

Poniższy wykaz zawiera tylko wybrane funkcjonalności systemu Odoo. Opisanie pełnej funkcjonalności nie jest możliwe ze względu na stale powiększającą się liczbę dostępnych modułów. W przypadku braku w wykazie potrzebnej ci funkcjonalności bardzo prosimy o skonsultowanie się z naszą firmą.

Uwaga do wersji 9.0 i 10.0: W najnowszych wersjach Odoo niektóre zaawansowane funkcjonalności przygotoawne przez firmę Odoo są dostępne tylko dla klientów korzystających z odpłatnego wsparcia firmy Odoo według kontraktu Enterprise. Zdecydowaną większość tych funkcjonalności mamy w postaci własnych gotowych modułów lub jesteśmy w stanie pokryć własnymi nowymi modułami.

Dane ogólne ERP

  • Partnerzy (Klienci i Dostawcy) grupowani w hierarchicznych kategoriach.
  • Partnerzy mogą mieć wiele adresów (główny, dla dostaw, dla faktur) i kontaktów (do konkretnych pracowników klienta lub dostawcy).
  • Produkty przypisywane do hierarchicznych kategorii.
  • Produkty mogą stosować różne jednostki i opakowania zbiorcze oraz palety.
  • Cenniki wyliczane według formuł.
  • W każdym obiekcie (kient, produkt, faktura, sprawa...) można dopisywać komentarze, załaczniki, korespondencję.

CRM

  • Sygnały, Szanse, Rozmowy telefoniczne i Reklamacje to elementy funkcjonalności, które służą do rejestrowania zdarzeń związanych z klientami lub do prowadzenia korespondencji mailowej z klientami. W dalaszej części opisu elementy te będziemy nazywać sprawami.
  • Sprawy mogą być przydzielone do Zespołu sprzedaży.
  • Sprawy mogą być podzielone wg różnych kategorii (wg własnych definicji).
  • Sprawa może mieć różne etapy wykonania (wg własnych definicji).
  • Sygnały i Reklamacje mogą być związane z adresem mailowym, co spowoduje, że wiadomość przysłana na ten adres automatycznie utworzy Sygnał lub Reklamację. Natomiast dalsza korespondencja z klientem w ramach tej sprawy będzie pamiętana w historii tej konkretnej sprawy.
  • W systemie można zdefiniować reguły, wg których system będzie sam automatycznie zmieniał niektóre parametry spraw w zależności od stanu sprawy lub braku działań. Reguły mogą również służyć do automatycznego wysyłania wiadomości w reakcji na stany sprawy.
  • Sprawy są powiązane z konkretnym klientem i mogą być powiązane z konkretnym dokumentem np. w przypadku reklamacji faktury z konkretną fakturą.
  • Spotkania związane z klientami są automatycznie prezentowane w kalendarzu.
  • System posiada funkcjonalność automatycznej segmentacji klientów lub dostawców wg wielkości obrotów z danym partnerem. Segmentacja może być stosowana w regułach lub raportach.
  • Narzędzie do uproszczonego tworzenia klienta i oferty ze spraw związanych z szansami sprzedażowymi.

Sprzedaż

  • Predefiniowane cenniki sprzedażowe przypisane do klientów.
  • Przygotowywanie ofert sprzedaży wg cenników.
  • Konwertowanie oferty do zamówienia sprzedaży.
  • Powiązania zamówienia sprzedaży z fakturami i dokumentami wydań magazynowych.
  • Umowy sprzedażowe.
  • Masowe fakturowanie. Umowy sprzedaży cyklicznej.
  • Funkcjonalność faktur korygujących (wg polskich zasad tylko w polskiej lokalizacji).
  • Funkcjonalność faktur Pro-forma i zaliczkowych.
  • Definiowanie sposobu automatycznego tworzenia faktur: z zamówienia lub z wydania magazynowego.
  • Możliwość automatycznego generowania powtarzalnych zamówień sprzedaży lub faktur. Na przykład co miesiąc. Możliwość uzależniania cen na takich fakturach od innych czynników.
  • Automatyczne tworzenie zapisów księgowych przy zatwierdzaniu faktur.
  • Sprzedaż detaliczna z wykorzystaniem skanera kodów kreskowych i konektora do drukarki fiskalnej.
  • Obliczanie prowizji dla przedstawicieli handlowych
  • Opcja wyliczania VATu wliczonego w cenę
  • Wbudowany sklep internetowy z konektorami do płatności on-line
  • Integracja z zewnętrznymi sklepami internetowymi (Magento, Prestashop).
  • Konektor do systemów EDI
  • Sprzedaż w restauracji z obsługą zamówień do kuchni i płatności. Mobilny terminal kelnerski.

Zakupy

  • Predefiniowane cenniki zakupowe przypisane do dostawców.
  • Tworzenie zapytań ofertowych
  • Konwertowanie zapytań ofertowych do zamówień zakupu.
  • Przy wykorzystaniu planisty MRP automatyczne tworzenie zamówień ze stanów minimalnych lub z zamówień sprzedaży.
  • W zamówieniach zakupu możliwość stosowania nazw i kodów towarów nadanych przez dostawcę.
  • Opcja wyliczania VATu wliczonego w cenę

Magazyn

  • Magazyny podzielone na strefy magazynowe. Możliwość skonfigurowania alejek, regałów i półek paletowych dla magazynów wysokiego składowania.
  • Stany rzeczywiste i wirtualne. Stan wirtualny = Stan rzeczywisty + Planowane przyjęcia – Planowane wydania.
  • Podział dokumentów magazynowych na PZ, WZ, MM z obsługą czyynikiem kodów kreskowych.
  • Dokumenty PZ zintegrowane z zamówieniami zakupu.
  • Dokumenty WZ zintegrowane z zamówieniami sprzedaży.
  • Wszystkie operacje magazynowe są oparte o dwustronne zapisy. Ta funkcjonalność w połączeniu z wirtualnymi strefami magazynowymi jest specyficzną cechą Odoo.
  • Wszystkie operacje magazynowe mogą być odzwierciedlane automatycznie w zapisach księgowych po przypisaniu kont do stref magazynowych.
  • Inwentaryzacja połączona z zapisami księgowymi. Możliwość inwentaryzacji czytnikiem kodów kreskowych.
  • Możliwość stosowania numerów partii produkcyjnych z funkcjonalnością śledzenia wprzód i wstecz.
  • Możliwość stosowania numerów partii magazynowych dla zestawu różnych produktów (np. transportowanych w jednym kontenerze) z funkcjonalnością śledzenia wprzód i wstecz.
  • Możliwość wypożyczania produktów do zewnętrznych magazynów wirtualnych.
  • Zarządzanie datami przydatności
  • Konektor do firm kurierskich.

MRP (planowanie materiałowe)

  • Automatyczne tworzenie zapotrzebowań i ich realizacja przez generowanie zamówień produkcji lub zamówień zakupu.
  • Uwzględnianie czasów dostaw i produkcji.
  • Zapotrzebowanie może działać wg zasad:
  • „na zamówienie” - automatycznie według zamówień sprzedaży,
  • „na zapas” - automatycznie według stanów minimalnych (z ustawieniem stanu maksymalnego i wielokrotności zamawiania),
  • ręcznie według analizy stanów magazynowych i prognoz sprzedaży. Moduł gruntownie udoskonalony przez firmę OpenGLOBE. (MPS, Master Procurement Schedule - stock_planning)

Produkcja

  • Zestawienia materiałowe (BoM), które mogą być wielopoziomowe.
  • W zestawieniu materiałowym można definiować marszruty zawierające operacje produkcyjne powiąane z materiałami do zużycia.
  • Możliwość rejestrowania produktów ubocznych (np. odpadów). Może to służyć do dekompletacji.
  • Zapotrzebowanie (z MRP) może automatycznie tworzyć zamówienie produkcji na podstawie zestawień materiałowych, marszrut i centrów roboczych.
  • Możliwość rejestrowania czasów operacji produkcyjnych.
  • Sprzedawca w zamówieniu sprzedaży może definiować właściwości, które będą uwzględniane przy wyborze zestawienia materiałowego w trakcie automatycznego tworzenia zamówienia produkcji. Tę funkcjonalność można wykorzystywać do określania np. koloru produktu.
  • Automatyczne zapisy księgowe dla zużytych materiałów i produktów gotowych.
  • Wyliczanie kosztów materiałowych i osobowych produktów gotowych tylko w polskiej lokalizacji.
  • Wyliczanie nakładów niemateriałowych poprzez centra kosztowe .
  • Mamy duże doświadczenie w dopisywaniu funkcjonalności planowania produkcji według dostępności zasobów.  Rzowijamy własne rozwiązania APS - Advanced Planning System (Zaawansowane Planowanie Produkcji).
  • Wprowadzamy do Odoo elementy MES - Manufacturing Execution System (System Realizacji Produkcji)

Projekty (np. sprzedaż usług)

  • Projekty wielopoziomowe
  • Przeglądanie zadań w interaktywnym kalendarzu i interaktywnym wykresie Gantta.
  • Przekazywanie zadań podwładnym lub przełożonym.
  • Rejestrowanie zaangażowania każdego pracownika w zadaniach projektów w postaci karty czasu pracy.
  • Tworzenie faktur na podstawie kart pracy
  • Zarządzanie finansowe projektami przy wykorzystaniu centrów kosztowych
  • Narzędzia do organizacji indywidualnego czasu pracy pracownika w korelacji z zadaniami przydzielanymi z różnych źródeł.

Księgowość

  • Księgowość podstawowa oparta o tradycyjny plan kont. Plan kont może być zwielokrotniony poprzez zdefiniowanie raportowych planów kont. Dzięki tej funkcjonalności możemy mieć jeden układ planu kont do celów sprawozdawczości ustawowej a drugi do sprawozdawczości wobec właścicieli.
  • Dodatkowa księgowość analityczna oparta o centra kosztowe.
  • Automatyczne tworzenie zapisów przy:
  • Tworzeniu faktur,
  • Zatwierdzaniu dokumentów magazynowych (również przy zamówieniach produkcji i przy inwentaryzacji),
  • Wprowadzaniu wyciągów bankowych i prowadzeniu raportów kasowych.
  • Wyliczaniu amortyzacji,
  • Zdefiniowaniu automatycznych powtarzalnych zapisów księgowych.
  • Z większością automatycznych zapisów księgowych można powiązać automatyczne zapisy na centrach kosztowych.
  • Ewidencja środków trwałych. Moduł gruntownie udoskonalony przez firmy OpenGLOBE.
  • Ewidencja środków obrotowych według cen ewidencyjnych, przeciętnych, zakupu (FIFO) lub z podziałem na partie.
  • Wielowalutowość. Automatyczny import kursów walut co noc ze stron NBP. Dostosowanie wykonane przez OpenGLOBE opublikowane w Launchpad.
  • Możliwość automatycznego generowania faktur, na przykład kosztowych, przysyłanych co miesiąc za energię elektryczną, gaz, telefony.
  • Obsługa wyciągów bankowych z możliwością ich importu. Dostosowanie importu do konkretnego banku do wykonania przez firmę konsultacyjną. Obecnie mamy dostępne własne rozwiązanie konektora do ING WebService.
  • Definiowanie płatności i ich eksport do konkretnego systemu bankowości elektronicznej. Dostosowanie eksportu do konkretnego banku do wykonania przez firmę konsultacyjną. Obecnie mamy dostępne własne rozwiązanie konektora do ING WebService.
  • Funkcjonalność kasy (dokumenty RK, KP i KW dostępne w polskiej lokalizacji)
  • Automatyczne wyliczanie podatków VAT i przypisywanie ich do rejestrów podatkowych. Pełna funkcjonalność przygotowana w polskiej lokalizacji. Eksport deklaracji VAT-7 i VAT-UE do formularzy interaktywnych Ministerstwa Finansów co umożliwia wysyłanie deklaracji z podpisem elektronicznym.
  • Generowanie plików JPK w Polskiej lokalizacji.
  • Wydruk Rejestru sprzedaży i zakupu VAT. Dostępny w polskiej lokalizacji.
  • Wydruk CIT-8 (w polskiej lokalizacji).
  • Wydruk CMR
  • Deklaracja Intrastat
  • Funkcjonalność zamykania roku wg polskich zasad (w polskiej lokalizacji)
  • Wydruki Rachunku Zysków i Strat oraz Bilansu (w polskiej lokalizacji).

Finanse

  • Kontrola płatności i zobowiązań.
  • Budżetowanie.
  • Raportowanie finansowe i kilka systemów do tworzenia własnych raportów.
  • Interaktywne raporty analityczne

Kadry i wynagrodzenia (płace)

  • Rejestracja obecności pracowników
  • Ewidencja urlopów
  • Ewidencja i rozliczanie delegacji
  • System wynagrodzeń z księgowaniem dostosowany do polskich warunków

Moduły branżowe

  • Sklep detaliczny - dalszy rozwój stanowiska kasowego w standardzie wersji 9.0. Obsługa drukarli fiskalnej w polskiej lokalizacji.
  • Restauracja - gruntownie rozbudowana w standardzie wersji 9.0, Mobilny terminal kelnerski, rozkład sal, dzielenie zamówień i rachunków, drukowanie zamówień do kuchni, obsługa płatności. Obsługa drukarki fiskalnej w polskiej lokalizacji.
  • Hotel
  • Biblioteka
  • Księgarnia
  • Szpital
  • Flota samochodowa - zarządzanie
  • Produkcja chemiczna (oznakowanie CLP i ADR według standardów unijnych, oraz ostrzeżenia GHS).
  • Sprzedaż sieciowa (Multilevel Marketing - moduł sale_mlm napisany przez OpenGLOBE).

Funkcje administracyjne

  • Wielofirmowość
  • Wielojęzyczność – Polskie tłumaczenie przygotowane przez społeczność (w tym firmę OpenGLOBE) jest dostępne publicznie w otwartych źródłach.
  • Możliwość projektowania własnych obiegów dokumentów z wieloetapowym zatwierdzaniem np. zamówień zakupu.
  • Definiowanie uprawnień użytkowników przez przypisanie ich do grup:
  • Jako dostęp do menu (np. dostęp do menu Księgowość)
  • Jako dostęp do obiektu z poziomami "odczyt", "zapis" lub "usuwanie" (np. dostęp do faktur)
  • Jako dostęp do rekordu w tabeli (np. dostęp tylko do faktur własnego wydziału).
  • Jako prawo do wykonywania czynności (np. prawo do zatwierdzania faktur).
  • Jako prawo do wykonywania wydruków.

Interfejs użytkownika

  • Przełączanie widoku pomiędzy listą, formularzem, wykresem, kalendarzem, diagramem, wykresem Gantta.
  • Indywidulanie konfigurowalne filtry.
  • Możliwość własnego definiowania wartości domyślnych dla pól
  • Analityczne widoki działające podobnie jak OLAP.
  • Konsole do oglądania stanu firmy na kilku panelach. Każdy panel może zawierać informacje z innych działów (np. produkcja, zakupy i reklamacje). Panel może wyświetlać dane w postaci wykresu.
  • Konektory do serwisów Google (map, calendar i innych)
  • Dostępny pod systemami Linux, Windows, MacOS i dowolnym innym przez przeglądarkę internetową.

Techniczne

  • Wbudowana możliwość importów i eksportów do formatu CSV i Excela.
  • Wydruki w postaci PDF, OpenOffice i innych.